Stadsfotograaf in Friesland Headline Animator

Stadsfotograaf in Friesland

dinsdag 16 januari 2007

Eind april 2007 verschijnt een bijzonder fotoboek van Bert Verhoeff over het IJsselmeer

(foto's in weblog met toestemming van fotograaf Bert Verhoeff geplaatst)

Mijn fascinatie voor het IJsselmeer

In 2007, om precies te zijn op 28 mei, is het 75 jaar geleden
dat de Afsluitdijk werd gedicht en het IJsselmeer ontstond.
De bekende fotograaf Bert Verhoeff , die eerder Het Wonder
van Waterland maakte, zal dit jubileum verwerken in een
boek over het IJsselmeer. Hij gebruikt daarvoor onder andere
teksten van het Verkade album Langs de Zuiderzee van
Jac. P. Thijsse.

Heb je altijd natuurfoto’s gemaakt?
Bert: ‘’Ik ben altijd een razende fotojournalist geweest die van
het ene nieuwsitem naar het andere scheurde. Vanaf 1996 is
daar de natuurfotografi e bijgekomen. In dat jaar kwam het
natuurdagboek van mijn favoriete schrijver Nescio uit, waarin
hij Nederland beschreef na de Tweede Wereldoorlog. Ik vond
het fantastisch een boek te maken ‘samen’ met mijn lievelingsschrijver.
Het werd De boomgaard der gelukzaligen. Ik
bezocht de plekken die hij in de jaren ’50 beschreef en fotografeerde
wat er met die plekken gebeurd was. Deze manier
van werken beviel goed. Zo goed dat ik in een volgend boek
de streek Waterland fotografeerde: het Wonder van Waterland.





















Hoe ga je te werk?
Voor de mooiste foto zwerf ik het liefst rond. Wandelen,
fietsen, autorijden, en zien wat ik tegenkom.
Ik zoek eigenlijk altijd naar oneffenheden,
tegenstellingen, onverwachte dingen.
Een mooi landschap waarin iets ongerijmds gebeurt.
Soms loop ik dagen rond zonder dat ik iets bruikbaars zie.
Ik ga ook de lucht in om luchtfoto’s te maken. En alle
zuiderzeestadjes fotograferen zodat je de hedendaagse
skyline kunt zien.
Toen ik foto’s maakte voor De boomgaard had ik het
makkelijk. Nescio kan in vijf zinnen bepaalde beelden
oproepen die zo mooi zijn dat ik ze alleen maar hoef te
onderstrepen met mijn foto.
Thijsse is een leuke beschrijver, maar geen groot schrijver.
Gelukkig zijn er genoeg voorbeelden
van veranderingen rond en in het IJsselmeer.
Ik geef er twee: in Thijsses tijd waren er 3000 vissersboten,
nu zijn het er zestig. De pleziervaart is onvergelijkbaar
met vroeger. Pleziervaartuigen rukken in fi le op
en moeten uren voor de sluizen wachten. Hun aantal
overstijgt ruimschoots de vissersboten van vroeger.
Bij mijn weten bestaat er geen boek over het
IJsselmeer met hedendaagse foto’s. Een jaar of zes
geleden verscheen De Zoete Zee. Een boek gelardeerd
met historische, oude foto’s. Mijn boek wordt een fotoboek,
geen verzameling ansichtkaartjes of mooie
landschapjes. Een volwassen boek. Ik vind het een
goed idee om die lacune in te vullen.

Tot slot: wat is je favoriete plek?
Als je vanaf de Hollandse brug de polder inrijdt, neem je
meteen de eerste afslag: de oude weg naar Lelystad.
Dat vind ik een hele mooie nostalgische weg. Je ziet
een windmolenpark, en als de lucht dan een beetje ‘oudhollands’
is roept dat blije gevoelens bij me op. Zeker als
het stil is. Je ziet dan maar één auto per 5 minuten. Links
het Markermeer en rechts de polder. Even verderop beginnen
de Oostvaardersplassen. Prachtige weg om te rijden
of te fietsen.’’

Geen opmerkingen: