Stadsfotograaf in Friesland Headline Animator

Stadsfotograaf in Friesland

maandag 12 februari 2007

Johan Pollema heeft De Afsluitdijk in duizend foto's

De Afsluitdijk geldt als een van de grootste waterbouwkundige projecten ooit. De 32 kilometer lange strekdam viert dit jaar een jubileum. Het is precies 75 jaar geleden dat de Zuiderzee werd afgesloten. Het Friesch Dagblad besteedt in een artikelenreeks aandacht aan de Afsluitdijk. Deze aflevering: de verzamelaar.

BAUKE BOERSMA

Zurich - Een jaar of vijftien geleden begon Johan Pollema (56) met het verzamelen van foto’s en fotokaarten van de aanleg van de Afsluitdijk. Als inwoner van Zurich is hij meer dan geïnteresseerd in die dijk. ,,De eerste arbeiders aan de Afsluitdijk woonden in Zurich. Bovendien ben ik wel duizend keer over die dijk gereden. Ik heb er iets mee.”
Het verzamelen ging voortvarend. Pollema struinde rond op ruilbeurzen en markten en wist ook via particulieren vele honderden foto’s en kaarten te bemachtigen. Inmiddels heeft hij een collectie van ongeveer duizend afbeeldingen. Daar zitten foto’s bij die nergens anders zijn te zien. Pollema bezit ook enkele bijzondere gereedschappen waarmee de dijk destijds is aangelegd, zoals een oude waterpas.
Sinds kort is een flink deel van de fotocollectie voor een breed publiek toegankelijk via het internet. Pollema stelde daarvoor ruim vierhonderd foto’s uit zijn collectie beschikbaar aan het Franeker persbureau Press4All. Dat bureau maakte de website.
De site besteedt veel aandacht aan de arbeid die moest worden verricht om de dijk aan te leggen. Er zijn foto’s van het bouwen van havendammen, het storten van keileem, het opspuiten van zand, het plaatsen van basaltstenen en het bestraten van de weg. ,,Er is toen een wereldprestatie geleverd”, vindt Pollema.
Daarnaast toont de site beelden van de dijksluizen, de monumenten op de dijk en de kranen en machines die bij de aanleg werden gebruikt. Er zijn ook luchtfoto’s. En er is aandacht voor de recente geschiedenis van de dijk.

Centen
Pollema kreeg het historische fotomateriaal in bezit door volharding. Hij was een trouw bezoeker van ruilbeurzen in het hele land. Het was wel zaak een ,,paar centen” mee te nemen, vertelt hij. ,,Het verzamelen van oude foto’s is niet goedkoop. Voor een beetje foto ben je toch al gauw dertig tot veertig euro kwijt.”
Ook als het budget het eigenlijk niet toestond, wilde Pollema nog wel eens naar de buidel grijpen. ,,Dat is verzamelaars eigen hè. Je probeert je collectie steeds completer te maken. Soms vertelde ik mijn vrouw maar niet dat ik weer naar een beurs zou gaan.”
Pollema zegt dat hij zich tegenwoordig wat beter kan inhouden. ,,Vroeger kocht ik meer. Ik ben wat selectiever geworden. Komt natuurlijk ook omdat ik al heel veel foto’s heb. Maar als ik tegen iets bijzonders aan loop, hou ik me niet in, hoor.”
Nu een deel van zijn verzameling op internet staat, krijgt Pollema reacties uit het hele land. Hij krijgt soms ook bezoek in Zurich, waar hij een klein hengelsportwinkeltje drijft. ,,Nog niet zo lang geleden kwam er een dame van rond de tachtig bij mij langs. Haar vader heeft als arbeider aan de dijk gewerkt. Zij was toen zelf een klein meisje. Het gezin woonde in een barak. Die vrouw wilde het allemaal nog één keer van dichtbij zien. Zo’n bezoek levert prachtige verhalen op.”

Kast
Pollema is blij met de website. ,,Op deze manier kan iedereen er kennis van nemen. Deze foto’s zijn veel te mooi om in de kast te laten liggen.”
De collectie van Pollema is te vinden op www.eendijkvaneendijk.nl.
Bron Friesch Dagblad vrijdag, 9 februari 2007

Geen opmerkingen: